...

اضطراب و راه کار کنترل آن

اسفند, 1397 بدون نظر دسته‌بندی نشده, علمی آموزشی, واحد مشاوره

اضطراب و مدیریت آن

 

واحد مشاوره آموزشگاه رزمندگان در مقاله زیر به بررسی علل و عوامل اضطراب و راه کار مدیریت و کنترل آن پرداخته است.

 

اضطراب موقعیتی است که در واکنش به فشارهای درونی وبیرونی ، مثل تمایل به موفقیت یا بدست آوردن بهترین جایگاه به وجود می آید.بعضی اضطراب راهمواره منفی وعامل توقف یا پس رفت می دانند، در صورتی که اضطراب گاهی می تواند مثبت هم باشد. و در اصل بسیاری معتقدند که زندگی بدون اضطراب یعنی سکون یا به تعبیری مرگ.
وقتی اضطراب ما به یک مشکل تبدیل شود، از کنترل ما خارج شودوبیش از اندازه طول بکشد،ساده ترین کارها وبرنامه ها را سخت می کند.یا سایر فعالیت های روزانه ما را مختل می کند،این حالت منفی است و نیاز به درمان دارد.
اضطراب منفی عملکرد تمام اعضای بدن را کاهش می دهد.علاوه بر مشکلات جسمانی اختلالات عاطفی و افسردگی نیز از پیامد های آن هستند.
عوامل اضطراب:
– بعضی از رفتارها وعادت های نادرست ما؛ازجمله فشرده خوانی ویا وقتی جسته وگریخته وبدون برنامه درس می خوانیم.
– سابقه ی ضعف تحصیلی    – کمال گرایی ووسواس   – اعتماد بنفس پایین
– خانواده ،برخی از معلمان ،بعضی از مدارس وهمچنین جامعه هم از مهم ترین عوامل محیطی هستند که می توانند عامل بروز فشار واضطراب در دانش آموزان شوند.
پیشگیری از اضطراب:
– برای خود هدف های واقع بینانه تعیین کنید.
– برنامه ریزی کنید و بدون فکر در نخوانید.نوسانی درس نخوانید.
– احساس تنهایی برای حل یک مشکل یک مشکل به شدت نگران کننده است واضطراب زاست.برای حل مشکل خود از دیگران کمک بگیرید.
– از کار خسته کننده وشدید اجتناب کنید.
– همواره مراقب رفتار وروحیه ی خود باشید و آن دسته از رفتار ها و افکاری که باعث ایجاد اضطراب در شما می شوند را کنترل کنید.به عنوان نمونه در جلسه ی آزمون فکر کردن زیاد روی سوال هایی که پاسخش را نمی دانید، یا دویدن چشم شما روی همه ی سوال ها ، هم چنین تلقین افکار منفی مانند این که «این درس سخت است»دلهره ی شما را تشدید می کند.
– نگرانی بیش از اندازه درباره ی مضطرب شدن،خود اضطراب را بیش تر می کند.
– اتخاذ نگرش مسئله گشایی نسبت به زندگی،به فردکمک می کندتا مسئولیت شکست خود را بپذیرد،مهارت های خود را تکمیل کندودفعه ی بعد تلاش بیش تری به عمل آورد.
– ورزش،تصویرونگرشی مثبت وفعال را در زندگی فرد تضمین می کند و باعث می شودفرد به خودش احترام بگذاردوخودش را دوست داشته باشد؛درنتیجه افسردگی واضطراب را از بین می برد.
-داشتن نگرش مقابله ای نسبت به زندگی بدین معنی است که حتی بدون توجه به میزان دشواری مسائل،می توان با برنامه ریزی از عهده ی آن بر آمد.واگر نگرش مقابله ای به استرس در زندگی باشد توان وامکان رشد فرد را بالا می برد.
– هنگامی که با مشکلی یا با فشارروانی مواجه می شویم،اولین کارمشخص کردن این است که آیا به طور واقعی در وضعیت تهدید کننده ای قرار گرفته ایم یا نه(ارزیابی اولیه).اگر تشخیص دادیم،درموقعیت خطرناکی قرار گرفته ایم،دوباره از خودمان می پرسیم، بهترین کار در این موقعیت چیست؟(ارزیابی ثانویه).
تکنیک هایی برای کنترل افکاراضطراب زا:
تکنیک فعالیت های بدنی:
موقعی که در موقعیت استرس آوری قرار داریم،بهتر است خود را مشغول به کاری کنیم.مثلا ورزش یا نصب کارت ورود به جلسه رو سینه در جلسه ی آزمون.
تغییر جهت ذهن:
در یک جو پراضطراب بهتر است برای ذهن مان خوراک فکری دیگری تهیه وآن را مشغول کنیم.مثلا درجلسه ی آزمون به جای افکار نگران کننده تعداد شروع به شمارش افراد حاضر در جلسه کنید.
درگیری فکری:
هنگامی که فشار وآشفتگی فکری شما کم باشد،می توانید از این روش استفاده کنید.دراین روش لازم است فرد افکار اضطراب زا را شناسایی کرده باشد افکار جایگزینی برای آن پیدا کند.مثلا به جای اینکه فکر کنیم«دوستم دیر کرده!حتما تصادف کرده!»این فکر را جایگزین کنیدکه«شایددرترافیکگیرکرده باشد».

 

گردآوری: مهندس قندهاری

 

تدوین: مهندس باباشاهی

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *